Oulu Suorajakelu Oy

JM Suomi Oy

  • JM Suomi Oy on osa 70 vuotiasta ruotsalaisyritystä
  • Pohjoismaiden johtava asuntojen kehittäjä
  • Aloitti Suomessa 2006.
  • Pk-seudun aktiivinen asuntotuotannon kehittäjä
  • Kohteita tällä hetkellä Helsingissä, Espoossa

JM Suomi Oy on Espoossa toimiva asuntoalan yritys, joka rakentaa koteja ihmisille. Markkinoinnin tavoitteena on löytää ihminen, joka tekee usein elämänsä suurimman kaupan. Sen toteutumiseen tarvitaan monta mediaa, joista keskiviikkona jaettu osoitteeton suora on osoittautunut erittäin tehokkaaksi.

 

Susanna Virta on JM Suomi Oy:n myynti- ja markkinointipäällikkö, jonka aikaisemmat kokemukset liittyvät muun muassa lehtialalle, missä tunnetusti käytetään tehokkaita markkinointikeinoja, suoria puhelinkontakteja ja osoitteellista suorapostia, jopa siinä määrin, että ne ylittävät usein vastaanottajan ärsytyskynnyksen. Voiko suoraa kuitenkin soveltaa asuntojen myyntiin, kysehän on kuitenkin satojentuhansien eurojen hankinnasta, eikä lehtitilauksesta, jonka voi tehdä heräteostoksena jopa ainoastaan päästäkseen eroon lehtimyyjästä.

Todellakin ero on suuri, mutta harkitusti ja tukevana taktisena markkinointina samoja keinoja voidaan käyttää myös asuntomarkkinoilla.

Susanna Virta korostaa, että markkinoinnissa pätevät lähes alasta riippumatta samat lainalaisuudet.

Pitää olla strategista markkinointia ja taktista markkinointia. Taktiseen soveltuu asuntoalallakin suora erittäin hyvin ja siinä pitää myös käyttää niitä keinoja, jotka ovat tehokkaita, eli saavat oven käymään.

 

Hyvä suora aktivoi

Susanna Virran mukaan usein tehdään virhe siinä, että suora tehdään liian hienoksi ja tyylikkääksi.

Uskon ehdottomasti siihen, mitä suorasta on sanottu: brändin pitää tarvittaessa joustaa. Tämä tarkoittaa sitä, että ei pidä yrittää tehdä pelkästään kaunista mainosta, vaan sellaista, joka vetoaa ja ennen muuta saa ihmiset toimimaan.

Kaunista taittoa tarvitaan, kun naiset ottavat viikkolehden tai naistenlehden käteen ja suuntaavat sohvalle unelmoimaan. Jos halutaan toimintaa, pitää vedota ja aktivoida, Susanna Virta kertoo.

Asuntoalalla on tehty markkinointia melko perinteisin keinoin ja usein painopiste ollut strategisessa markkinoinnissa ja päivälehtien asuntoilmoituksissa. Sen tueksi tarvitaan kuitenkin taktista markkinointia, jolla saadaan ihmiset toimimaan. Silloin pitää tietää kohderyhmä, löytää se ja osata aktivoida. Tähän on osoitteeton suora osoittautunut erittäin tehokkaaksi.

Hänen mukaansa suora on tuonut kiitettävästi katsojia JM:n esittelytilaisuuksiin

 

Huomioarvo ratkaisee

Makkaramainokset eivät ole sattumalta sellaisia, joissa on värejä, räiskettä ja elementtejä, jotka saavat ihmiset toimimaan heti. Erityisesti juuri nyt elämme aikaa, jolloin informaatioärsykkeitä tulee monesta kanavasta. Markkinoinnille  se asettaa omat haasteensa. Oma kohderyhmä pitää löytää erottua muusta mainonnasta. Toteaa Susanna Virta.

 Olemme tehneet nyt reilun vuoden yhteistyötä Suomen Suoramainonnan kanssa. Käytämme heidän osoitteetonta suorajakelua siten, että jako kohdistetaan haluamallemme alueelle. Täsmennämme joskus kohdistusta vielä OKL-luokituksen perusteella, koska pyrimme tavoittamaan haluamamme potentiaaliset asiakkaat. Tiedämme, että yksi tärkeimmistä kohderyhmistämme on yli 50-vuotiaat, joilla on jo olemassa omistusasunto.

Koska me rakennutamme ja myymme vain uusia asuntoja, ostajat ovat pääsääntöisesti niitä, jotka omistavat jo asunnon ja haluavat nyt mahdollisesti muuttaa aivan uuteen kotiin, Susanna Virta kertoo.

 

Hyvä tulos

Jakeluista on saatu erinomaisia tuloksia. Olemme kutsuneet ihmisiä tutustumaan uuteen kohteeseen, kun ensimmäinen esittelyasunto on saatu valmiiksi. Keskimäärin on asiakkaita tullut noin 100, parhaimmillaan jopa 200. Se on tosi paljon ihmisiä esimerkiksi 86-neliöisessä asunnossa.

SSM:n suora on Virran mukaan tosi kustannustehokas. Tulokset näyttävät selkeästi, että CPO (cost per order) on erittäin hyvä. Aina tulee myös varauksia.

Susanna Virta korostaa kuitenkin, että ihmisten kalastaminen paikalle ei riitä. Pitää panostaa myös itse tilaisuuteen, jotta ihmiset oikeasti kokevat tulleensa vieraiksi. Sen jälkeen he lähtevät hyvällä mielellä.

Kaiken pitää olla huolella suunniteltu ja toteutettu ja konseptoitu ja brändin mukainen, koska ihmiset puhuvat toisilleen tapahtuman jälkeen. Brändihän on juuri sitä, mitä puhutaan, kun et itse ole enää huoneessa, Susanna Virta sanoo.